Saturday 21 January 2012

PENGALAMAN 1ST TIME BEKERJA ^_^

Bismillahirrahmanirrahim...

Wahh...dah lama saya tak update blog..jengah blog ni pon saya tak sempat...huhu rindu sangat even kat blog sendiri..hihi

Dalam masa tidak mengupdate blog ni, saya baru saja melangkah ke alam pekerjaan..macam -macam perasaan ada bila nak start kerja tanggal 9 januari lalu.. hihi... Bekerja sebagai seorang guru, benar-benar menguji tahap kesabaran saya terhadap kerenah pelajar yang pelbagai. Apatah lagi bila kita mengajar di kawasan elite..fuhhh..banyak betul cobaann nya... hehe

Sewaktu lapor diri, saya diberitahu yang saya akan mengajar Bahasa Arab dan beberapa subjek fardhu ain yang lain... Apa yang mampu saya buat waktu tu hanya tersengih manis sambil menggaru-garu kepala yang tiba-tiba sahaja minta digaru.. Ustaz yang memahami air muka saya waktu  itu  segera memberitahu yang mereka akan cuba mencari ustaz/ustazah lain untuk subjek bahasa arab tersebut...fuhhhhhh legaaa....hehehehe,,,, Tapi apa yang boleh saya katakan, sampai ke hari ini saya tetap mengajar bahasa arab dan saya seronok mengajar subjek tersebut kepada students saya..huhu

Tapi, hari isnin baru ni, kesabaran saya benar-benar telah di "culik'' oleh pelajar-pelajar saya dengan kenakalan dan kebisingan mereka sewaktu rakan yang lain sedang mengaji..So...setelah memberi teguran berkali-kali kepada mereka supaya senyap, mereka  semua telah saya denda dengan berdiri di atas kerusi..Tapi nampaknya ia masih tidak berkesan.. Rotan dihadapan mata dicapai dan seorang demi seorang menikmati rotan tersebut..Tapi, KUAT KE SAYA ROTAN?????  TENTU SEKALI TIDAK!!!! Saya hanya merontan selembut mungkin dan kalau diikutkan budak tadika pun tidak akan menangis kalau kena rotan tersebut..Ianya hanya sebagai tanda saya betul-betul marah namun tiada niat untuk menyakiti apatah lagi saya sedar, saya sedang mengajar budak-budak elite..

Dan akhirnya, petang itu saya telah disindir oleh seorang guru di situ..walaupun dia menggunakan nada bergurau, tapi sebagai seorang yang telah dewasa, cepat saja saya dapat tangkap maksud di sebalik gurauan nya itu..hmmmmm.....tapi pada saya itu semua hanya pada pandangan orang, dan saya sebagai seorang guru, ada kaedah sendiri untuk mendidik anak murid saya walaupun saya sendiri yang akan menerima akibatnya..


 Mudahan-mudahan saya akan lebih tabah dan sabar untuk menempuh dugaan alam pekerjaan yang masih terlalu jauh untuk saya tempuh.. Dan kepada murid-murid saya.. I'M REALLY LOVE YOU... =)

No comments:

Post a Comment